Snaarinstrumentmaker Casper Reede.
Ambachtslieden moeten we koesteren, zeker als ze awardwinning zijn. Daarom zijn we blij dat we snaarinstrumentmaker Casper Reede mogen verwelkomen op de Binckhorstlaan. “Ik maak traditionele instrumenten zoals violen, viola da gamba en strijkstokken met de hand geïnspireerd op oude voorbeelden, soms wel 400 jaar oud. Precisie werk voor het beste geluid!” AnnA nam een kijkje in zijn atelier.
“Er zijn maar weinig werktekeningen van een Viola d'amore."
“Er zijn maar weinig werktekeningen van een Viola d'amore."
Tijdens zijn opleiding aan het Hout- en Meubileringscollege kwam Casper in aanraking met het ambacht instrumenten bouwer. Omdat hij zelf al lang gitaar speelde, trok deze specialisatie zijn aandacht. Nadat hij de HMC vakopleiding afgerond had, vertrok hij naar Engeland om daar het echte vak te leren op het beroemde West Dean College in West Sussex. Inmiddels brengt hij drie jaar zijn skills als ambachtsman in de praktijk. Eerst thuis in de woonkamer, nu vanuit een locatie van BPD waar AnnA diverse studio's faciliteert. Zijn specialiteit: traditionele snaarinstrumenten vervaardigen.

Houtsnijwerk.
“Ik heb heel lang gezocht naar de perfecte werkplek,’’ vertelt Casper in zijn atelier. “Ik zocht een droge ruimte, want voor hout mag het niet vochtig zijn, met veel daglicht én ik wilde ook nog omgeven zijn door andere creatieven. Het voelt echt als een cadeau dat ik deze ruimte bij AnnA / BPD vond.”
De instrumentmaker is hier nu zo’n vier dagen per week. “De andere dagen besteed ik aan reparatie en beharen van strijkstokken voor een collega vioolbouwer. Voor dit vak moet je veel liefde en een lange adem hebben. Op het moment ben ik een Viola d’amore aan het bouwen, een zevensnarige altviool uit 1740. Je moet veel vooronderzoek doen, want er zijn maar weinig werktekeningen van een Viola d'amore. Dat is overigens een viool die ook voorkomt in de muziek van Vivaldi en Bach. Ik doe eigen onderzoek in musea en heb nog veel contact met mijn oude docenten uit Engeland. En verder is het veel proberen.”
Na het vooronderzoek begint het echte werk. “Al het houtsnijwerk doe ik met de hand, dat is een deel van de charme van deze eeuwen oude instrumenten. Ik werk in opdracht van de muzikanten, die ongeveer een half jaar geduld hebben voor hun maatwerk stuk klaar is. Dat vergt tussentijds wel regelmatig afstemming om zo de perfecte klank te creëren. Ik speel zelf gitaar, cello en viola da gamba op amateur niveau, dat helpt om elkaar beter te begrijpen. En als maker moet je uiteraard een naam opbouwen.” Dat lukt Casper aardig want hij won in 2022 al de Tom Jenkins Award voor zijn skills als strijkinstrumenten bouwer.

Gereedschap.
In de werkplaats van Casper valt gelijk het gereedschap, oude werkbanken en zijn voorraad hout op. “Maar dit is nog lang niet alles,’’ zegt hij. “Het meeste ligt nog bij mijn ouders. Waar een normaal iemand de waarde van het hout niet ziet, zie ik er gelijk een instrument in. Hout moet velen jaren drogen voordat je het kan gebruiken voor muziekinstrumenten maar het is ook een hobby om een mooie collectie te verzamelen. Ik houd constant veilingen in de gaten,” vervolgt de jonge maker. Ook naar gereedschap speurt hij volop.
"Het geeft pure voldoening, je gaat terug in de tijd”
Casper’s droom? Opzoek gaan naar iemands eigen klank en wetende dat dit instrument nog voor honderden jaren bespeeld gaat worden drijft mij om dit te blijven doen. Het geeft pure voldoening, je gaat terug in de tijd. De barok periode was een hemelse periode voor de muziek en er waren geen standaarden voor bouwers, ik hoop dit met mijn werk voort te zetten.”

Benieuwd naar Casper zijn werk? Op het Festival Oude Muziek in Utrecht demonstreert hij zijn werk. Of kijk op zijn website.