ALP Media.
Na Blauw, Dienders en Boven Water is vanaf april 2025 de nieuwste documentaire serie van creatief producent Daniël Aiss klaar. In ZORGEN volgen we 7 jonge studenten die de eerste meters in hun carrière als verpleegkundige maken. Daniël en zijn team van ALP Media werkte ongeveer 2,5 jaar aan de voorbereiding, opnames en montages. Dat laatste gebeurde grotendeels vanuit de kantoren in de voormalige Amerikaanse Ambassade, tevens AnnA’s headoffice. We namen een paar deuren verder een kijkje.
“Het toekomstperspectief is een zorginfarct. Dat beeld vroeg om deze serie”
“Het toekomstperspectief is een zorginfarct. Dat beeld vroeg om deze serie”
Zorginfarct.
Op dit moment werkt 1 op de 7 Nederlanders in de zorg, om de toekomst zou dat 1 op de 3 moeten zijn om de vraag aan te kunnen. “Dat komt deels door de vergrijzing ja, maar ook omdat we als mens ouder worden. Daarnaast lopen de zorgkosten op tot een onhoudbare hoeveelheid. Vanaf 2050 zo’n 300 miljard per jaar, terwijl het jaarbudget voor de hele staatsbegroting nu jaarlijks 280 miljard is,’’ weet Daniel. “Shocking hè? Toen ik met mensen hierover ging praten, merkte ik dat men geen idee had. In de coronapandemie applaudisseerden we wel massaal voor de zorg, maar het bewustzijn van het belang van de zorg in onze samenleving is nu weer weggeëbd.”
foto: Fleur Kassels
“Samen brengen we hiermee het gesprek in de maatschappij op gang”
Daniel zag anderzijds piepjonge meiden en jongens die vanuit hun hart bewust kiezen voor een carrière in deze arena. “Redelijk naïef, zonder dat ze eigenlijk weten waar ze aan beginnen. Met hoge werkdruk, weinig begeleiding en allerlei problematiek aan de rand van de samenleving. En dan zijn ze zelf nog tieners en in ontwikkeling. Daarom moest ZORGEN er gaan komen. Ik kreeg gelukkig (financiële) steun voor mijn idee bij BNN-VARA, het NPO Fonds, brancheorganisaties en de zorgopleidingen. Na een intensieve fase van ongeveer 9 maanden research en 116 draaidagen met wel 500 uur ruw materiaal is de serie nu af. Het laat de zorg in al haar kwetsbaarheid, ongemak en rijkdom aan liefde echt zien.”
Tekst gaat verder onder de video.
Campagne.
De serie krijgt nog extra power met een campagne vanuit allerlei brancheorganisaties en het ministerie van Volksgezondheid. “Ook voor de NPO is het thema van de documentaire een speerpunt voor de komende jaren. Samen we brengen het gesprek hierover in de maatschappij echt op gang. Ik hoop dat dit ook generaties gaat verbinden. Senioren die nadenken: Hoe wil ik straks verzorgd worden? Wil ik zo oud worden? Wie kunnen mijn mantelzorgers worden? Jongeren die nadenken over een carrière in de zorg. Want er moet iets veranderen dat is zeker en wij kunnen die spiegel voorhouden.”
“We hebben een sterke behoefte om met ons werk impact te maken"
Observeren.
Daniel stond aan het roer van de serie als creatief producent. Dat doet hij al ruim 20 jaar bewust vanuit Den Haag. “We zijn wat dat betreft een vreemde eend in de bijt, als niet-Hilversum/Amsterdams productiehuis. Maar in Den Haag zitten we ook dicht op de maatschappij en bij de politieke arena. Een bron van inspiratie! We zitten al heel wat jaren bij AnnA en verhuisden enkele keren mee van plek, van de Zeestraat, Europol, Huis Hugetan naar hier. De voormalige Amerikaanse Ambassade is inspirerend. Creativiteit heeft ruimte nodig om te rijpen en groeien. Dat kan altijd bij AnnA omdat deze kantoren ook financieel betaalbaar zijn.”
"Creativiteit heeft ruimte nodig om te rijpen en groeien. Dat kan altijd bij AnnA"
Foto: Fleur Kassels
Volg de hoofdpersonen Kenny, Keyssy, Rahiek, Reza, Jill, Mandy en Nathan. Bekijk de NPO Serie ZORGEN via NPO Start. Sinds 24 april 2025 wordt de serie ook op tv uitgezonden. Meer weten over het werk van Daniel en zijn collega’s? Kijk op alpmedia.nl.