Firma Mes.
Macht, de farmaceutische industrie en eenzaamheid. Onderwerpen waar het Haagse theatercollectief Firma Meshelemaal induikt. Zij maken documentair theater over maatschappelijke thema’s en openen gesloten werelden. Vanuit hun hoofdkwartier in broedplaats Concordia aan Hoge Zand werkt het team aan de nieuwste productie. Komende mei speelt de muzikale locatievoorstelling Only the Lonely. We gingen op de koffie voor een kijkje achter de schermen.
“Wij hebben ook een fascinatie voor plekken, net als AnnA eigenlijk”
“Wij hebben ook een fascinatie voor plekken, net als AnnA eigenlijk”
“Lindertje, Daan en Thomas ken ik van de Toneelschool in Maastricht,” begint Roos. “Samen zijn we één team, en doen (bijna) alles samen. We komen uit de stad, dus na Maastricht vestigden we ons hier als collectief. Den Haag heeft waanzinnig spannende plekken om theater over te maken. Wij hebben ook een fascinatie voor plekken, net als AnnA eigenlijk.”
Gesloten werelden openen, doet Firma Mes al sinds we hun eerste voorstelling. “Die ging over een bordeel,’’ vervolgt ze. “Daarna volgden onder andere de gijzeling in de Franse ambassade in de Amerikaanse Ambassade en Een Avondje Armoede in de Lourdeskerk. Onze laatste voorstelling was De Vierde Macht. Die speelden we op locatie in het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en we tourden in het land. Nu ontwikkelen we Only the Lonely, wederom een locatieproductie en samen met HNTjong. Eenzaamheid is hierbij het thema. Vanaf 21 mei spelen we hem op een bijzondere unieke locatie. Waar… is nog even geheim,’’ lacht Roos geheimzinnig.

foto: Valentina Vos
8 minuten.
“Eenzaamheid is wel een taboe in onze maatschappij ja,’’ vult Thomas aan. “En daarom gaan wij daarmee aan de slag. Eenzaam zijn associëren we vooral met ouderen, maar het is juist bij 1 op de 3 jongeren een probleem. Meestal volgt eenzaamheid op een grote levensgebeurtenis. Een dierbaar iemand verliezen, verhuizen, van baan wisselen of een baby krijgen. Iedereen maakt uiteindelijk een keer met eenzaamheid mee,’’ stelt hij. Het vooronderzoek voor deze voorstelling leidde het team naar de 8 minuten regel van Simon Sinek (bekijk hier een filmpje). “Als je 8 minuten aandacht aan iemand besteed, draag je al bij om hem of haar uit sociaal isolement te halen. Een kort gesprekje aanknopen met een vreemde, kan dus het verschil maken!”
"Per avond ontstaat een community"
“Eenzaamheid is wel een taboe in onze maatschappij ja,’’ vult Thomas aan. “En daarom gaan wij daarmee aan de slag. Eenzaam zijn associëren we vooral met ouderen, maar het is juist bij 1 op de 3 jongeren een probleem. Meestal volgt eenzaamheid op een grote levensgebeurtenis. Een dierbaar iemand verliezen, verhuizen, van baan wisselen of een baby krijgen. Iedereen maakt uiteindelijk een keer met eenzaamheid mee,’’ stelt hij. Het vooronderzoek voor deze voorstelling leidde het team naar de 8 minuten regel van Simon Sinek (bekijk hier een filmpje). “Als je 8 minuten aandacht aan iemand besteed, draag je al bij om hem of haar uit sociaal isolement te halen. Een kort gesprekje aanknopen met een vreemde, kan dus het verschil maken!”
Tekst gaat verder onder de foto.

Foto: Only the Lonely, HNTjong.
Caleidoscoop.
In het najaar van 2025 tourt Firma Mes met een voorstelling over de farmaceutische industrie door het land. Hiervoor zitten ze nog in de researchfase. “Bij onze theaterprojecten belichten we een onderwerp van zoveel mogelijk kanten,’’ legt Roos uit. “Als journalisten duiken we in onderwerpen. We interviewen interessante mensen of gaan, net als bij Only the Lonely, de straat op. Wij maken echt documentaires voor op het toneel of in een audiotour. Empathie is bij onze producties altijd een kenmerkend element. We willen dat de toeschouwer echt meeleeft met het thema of de gebeurtenis. Zo kunnen zij hun blik op de wereld verruimen. Ook ontdekken ze dan dat niet alles in de maatschappij zwartwit is, maar meer kleuren heeft. We vergelijken het ook wel eens met een caleidoscoop. Een veelheid aan kleuren en steeds een andere ervaring.”
"Het is echt van meerwaarde dat we met ander theatermakers in Concordia zitten"
Het kernteam van Firma Mes is blij op haar plek in Concordia. “We begonnen bij AnnA op de Zeestraat, gewoon klein met wat meubels van thuis,’’ weet Roos nog. Daarna werkten Firma Mes met AnnA samen voor de locatievoorstellingen van de Gijzeling in de voormalige Amerikaanse Ambassade. En nu beheert AnnA Concordia. “Superfijn. Het is hier als theatermakers prettig werken omdat we beneden de studio erbij kunnen huren om te repeteren. In de stad zijn repetitieruimtes sowieso lastig te vinden, en hier is het de trap af naar beneden.”
Thomas vult aan: “Voor ons is het ook echt van meerwaarde dat we met andere theatermakers (Qissa (voorheen Rose Stories) en OPERA2DAY red.) in Concordia zitten. Toen wij ons hier vestigden, kenden we de buren nog niet heel goed. Nu praten we met onze buren van Opera2Day over samenwerken achter de schermen en in de toekomst wellicht ook op het toneel. Die samenwerking hadden we niet bedacht als we niet bij elkaar in het pand zouden zitten.”
Firma Mes krijgt de komende vier jaar weer structureel ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten en Gemeente Den Haag. “De thema’s waarmee we de komende jaren aan de slag gaan, staan vast. Uiteraard zoeken we wel verbinding met actualiteit, want er is nogal wat aan de hand in de wereld. Bijzondere locaties blijven we altijd zoeken. Wie weet zelfs hier in de theaterzaal van Concordia, maar op het water in de Hofvijver sluiten we ook niet uit.”

Foto: Arnaud Roelofsz
Ben je benieuwd naar de voorstellingen van Firma Mes? Kijk op firmames.nl of volg hen op de socials.